SEROTONINE & BOTMASSA

Misschien weet je nog dat ik lang geleden een studie meldde (zie 'SSRI en botmassa') naar 89 vrouwen met een ernstige depressieve stoornis. Ze werden gedurende plm 2 jaar gevolgden vergeleken met niet-depressieve vrouwen. Vrouwen met een depressie bleken een significant sterkere afname te hebben van de botdichtheid (= osteoporose), vergeleken met gezonde controles. De vraag was hoe dit kwam. Bij ouderen werden antidepressiva (SSRI's) als oorzaak geopperd. Bij de onderzochte groep vrouwen, bleek toen geen relatie tussen het gebruik van antidepressiva en osteoporose. Mogelijk spelen cytokines (zie bijv 'ouder alleen & depressief' of 'vermoeide meisjes' een rol).

Maar ook serotonine zelf werd genoemd. Want op de darm zitten ook serotoninereceptore.

In Nature Medicine van deze week staat in dit kader een interessante onderzoeksbevinding. Bij de aanmaak van botmassa, moeten je darmen calcium opnemen. Als ze dat onvoldoende doen, en parallel de afbraak van bot doorgaat, ontstaat osteoporose. Het onderzoeksteam maakt melding van een stof, LP533401. Dit is een remmer van 'Tryptophan hydroxylase-1' (Tph-1). Tph-1 is het enzym voor de omzetting van tryptofaan naar serotonine. Ze gaven LP533401 aan ratjes in de menopauze. Het gebruik van LP533401 gedurende enkele weken bleek botontkalking te voorkomen. En bovendien nam de evt al verminderde botmassa weer toe.
Dit is een interessante bevinding. Nog interessanter is dat LP533401 de bloed-hersenbarrière niet blijkt te kunnen passeren. Dus bij inname zou het geen effect hebben op de serotonine-concentratie in het brein.
Als dit ook bij mensen werkt, en reproduceerbaar is, gaan we er vast meer van horen. Je zou je kunnen voorstellen dat het niet alleen een middel tegen osteoposose zou bieden.
.
Maar ook dat dit stofje een combinatie-pil zou kunnen worden met een serotonerg antidepressivum, dat wel de bloedhersenbarrière passsert. Maar het zal wel lang duren voor daar mogelijkheden toe blijken … Niets anders te doen dan rustig af te wachten.
.
Feb '10

1 opmerking:

Anoniem zei

ik ben linda heb vavaf mijn 40 jaar ernstige botontkalking en voel mij steeds ongelukkig en angstig volgens mij is er tussen beiden een verband omdat diverse onderzoeken mijn botontkalking niet konden weerhouden graag had ik een merknaam van een natuurlijk produkt dat ik in belgie kan kopen