CONFABULA WERD (EVEN) BOOS

Soms wordt Confabula al boos in de trein. Dat is rond zeven uur in de ochtend, dus dat is helemaal niet pluis. Zoals vanmorgen. In de treinkrant Metro (17/2 pag 8). Een column. De schrijver meldt dat de World Health Organisation heeft voorspeld dat in 2020 depressies wereldwijd volksziekte nummer 1 zal zijn. Ik dacht nummer 2, na hart & vaatziekten, maar het kan zijn dat ik een bericht heb gemist. Enfin, 1 of 2, het is een indrukwekkende voorspelling. 'Goed dat er weer aandacht voor is...', dacht ik nog. En gezien de vele vragen die we nog over de diagnostiek en behandeling van deze ziekte hebben is dat belangrijk.
.
Let op, er is een spectrum, lopend van 'ongelukkig' zijn, naar 'reele depressieve klachten door omstandigheden waar je nu mee te kampen hebt'; 'overmatig depressieve klachten bij de omstandighden' (een 'aanpassingsstoornis', volgens de DSM IV), een lichte depressie, een matige of matig ernstige depressie. En dan een ernstige depressie. Of zelfs een depressie met psychotische of katatone kenmerken. Bij ernstige depressies en psychotische / katatone depressies zijn antidepressiva bewezen effectief. Ik zal in CC binnenkort graag wat vertellen over een recent artikel wat eea mooi op een rij heeft gezet.
.


Maar goed, waarom werd ik boos. Want 'aandacht voor psychiatrie' is toch gewenst. Het was de toon: Ik citeer: "…. Dat is zo erg nog niet. Liever een paar zelfhatende kniesoren erbij dan de zoveelste dodelijke pandemie. Maar stel je even de sfeer voor in een huis waar 4 vrouwen allemaal tegelijkertijd ongesteld zijn… En dat wereldwijd. Zie je het al voor je?... Het vooruitzicht van een wereld vol suïcidale rijken en uitgehongerde armen is voor mij genoeg om me het komend decennium onder een steen te willen verstoppen…. ". Vervolgens een korte tirade tegen antidepressiva en scepsis over psychotherapie.


Wie schiet wat met deze column op? De mens die momenteel in een depressie zit geheel niet. Wereldwijd lijden zo’n 121 miljoen mensen aan een depressie. Het doet de ziekte depressie tekort. Weer een droevig voorbeeld van stigmatisering van psychiatrie, in dit geval de depressie. Een depressie is een afschuwelijke ziekte.


Het stigmatiseert om over de patiënten die eraan lijden te benoemen als "… een paar zelfhatende kniesoren… ". Je zal het als depressieve patiënt maar onder ogen krijgen. Ik heb wel een beetje humor, maar dit vind ik erg en maakt mij boos. En verdrietig voor mijn patiëntengroep.
Anti-Stigma – Proud 2 Be!


Eerder in CC: Anti stigma,
struggling stigma
psychiatrie & massamedia
Zie ook de CC Wiki over stemmingsstoornissen.
Feb '10.

1 opmerking:

Gauloise zei

Zucht, id weer de zoveelste domme reactie op een invaliderende psychische aandoening!! Dom omdat een depressie nog steeds wordt weggezet als een vorm van aanstelleritis, terwijl we inmiddels weten dat het een hersenziekte is. Bij diabetes roept toch ook niemand dat je je inbeeldt als je te weinig insuline aanmaakt?! Ik ben ook boos (en verdrietig)