Hé STUDENTEN!?
Psych-Leiden had het maar even niet doorgeconfabuleerd. Maar het is nu toch 'uitgelekt'. In het recentste Medisch Contact (40;Okt '07): het lijkt erop dat Leidse studenten geneeskunde minder goed scoren op de voortgangstoets dan jaargenoten in andere universiteiten. Het is nog de vraag of deze gegevens kloppen - er is nog veel uit te zoeken. Het gaat om een eerste proefmeting, waaruit een conceptrapport is voortgekomen. Er is discussie over de methodologie en de uitkomst. Vervolgonderzoek loopt. Los van de vraag of de gegevens wel kloppen, staat uiteraard de vraag hoe de Leidse geneeskunde studie te optimaliseren. Leidse studenten, is er iets aan de hand?! Laat de faculteit weten wat voor curriculum volgens jou optimaal zou zijn. En dan nu, jijzelf. Eerder gaf ik je een handleiding hoe om te gaan met professoren, daar kan het niet aan liggen. Je bent net weer gestart met het nieuwe studiejaar. Je kunt beginnen 'jezelf te optimaliseren'. Terwijl je Leidens Ontzet vierde gaf Dr. Shock (zie ook zijn adviezen over 'learning styles') een review van een studie naar medische studenten die slechte studieprestaties hadden. Beschreven wordt wat bij deze studenten als mogelijke oorzaken spelen. De onderzoekers concluderen o.a. dat studenten met slechte studieresultaten gebaat kunnen zijn bij de steun van een mentor. Dit sluit aan bij een onderzoek waar ik je eerder op wees: over het gunstige effect wat 'geloven in jezelf' kan hebben op je studieresultaten. Ligt hier mischien een kans?
6 Okt '07
5 opmerkingen:
Volgens mij doen de Rotterdamse studenten niet mee, klopt dat?
De Leidse studenten zijn wat tam, reageren nergens op, zelfs niet op je blog?
Te druk met werken, studeren, sloeren en slempen?
Groeten Dr Shock
Klopt, 't betreft een vergelijking met Groningen, Nijmegen & Maastricht. Qua curriculum zijn er verschillen tussen de steden. Of er verschillen tussen de studentenpopulaties zijn...?
Ergens heb ik ooit gehoord dat het te maken kan hebben met het feit dat Leiden de enige plaats is die geen vragen instuurde, waardoor de vragen beter afgestemd zijn op de manier waarop de andere studenten hun stof aangeboden krijgen. Dat probleem moet overigens binnenkort opgelost zijn, ik meen dat Leiden vanaf dit jaar ook zelf vragen instuurt.
groetjes,
Lonneke
Hoi Manon,
Bedankt voor je reactie op mijn blog.
Ik heb daar in mijn bericht hoop ik e.e.a. opgeklaard ;)
Om nog even terug te komen op andere punten:
- "Leidse studenten, is er iets aan de hand?! Laat de faculteit weten wat voor curriculum volgens jou optimaal zou zijn."
Dat lijkt me niet zinnig, aangezien de meerderheid van de studenten zou antwoorden dat de tentamens makkelijker moeten en dat we minder leerstof moeten krijgen. Niet helemaal waar: de vragen moeten normale vragen zijn (waaronder ook moeilijke "toepassingsvragen") en geen extreem rare/specialistische vragen die alleen die ene docent kan beantwoorden. Kennis toepassen/hersenen laten kraken is belangrijk. Slechts een klein deel zal zeggen wat er precies aan de hand is (het is ook moeilijk om de situatie te analyseren en te zeggen waar nou precies de fout/obstakel ligt; hoe controleer je ook of je de situatie goed hebt geanalyseerd??).
Er is ook een goede kans dat de lui aan de top, die "koffie drinken" zo'n beetje als de belangrijkste activiteit van de dag beschouwen, zich niets aantrekken van wat studenten zeggen.
- Dr. Shock: Leidse studenten zijn inderdaad tam. De zachte aanpak van docenten heeft ze in de jaren tam gemaakt. Een meer bootcamp-achtige aanpak van docenten zou ze goed doen.
Verder zijn we (Leidse GNK studenten) erg "computervreemd"; OK, ik weet er wel wat van af en ben daarmee 1 van de weinigen. Ze zijn erg terughoudend om ergens op internet op te reageren. Velen zijn al terughoudend om op een topic op Blackboard te reageren - ga maar na! Msn'en doen ze wel massaal, want dat kennen ze wel. Maar ze verkennen verder geen andere mogelijkheden op dit gebied.
Te druk met werken - Nee
studeren - Zeker niet!
sloeren en slempen? - Goede kans van wel
- Lonneke: Leiden stuurt sinds oktober 2006 vragen in. Ik denk trouwens dat dat de verwijzing is die in het artikel van Medisch contact (laatste alinea) staat.
Ik vind dit daarom ook een beetje raar: voor ons telde elke VGT even zwaar vanaf het begin. Het was niet zo dat de studenten vóór sept 2006 minder actief meededen; dat er bijv. geen consequenties aan waren verbonden mocht je een VGT niet hebben gehaald. Het "actief meedoen" (artikel) refereert dus - voor zover ik weet - alleen naar het LUMC die zelf vragen instuurt.
Groeten,
Aria
Mooi dat je reageert & helder verhaal, Aria! Thanks!
OK - in maart is ons 3e jaars blok 'Psychiatrische Stoornissen' -Had daar inderdaad vorig jaar ook al wat op Blackboard geboden en er waren ook discussies op, die erg leuk waren. Dus - mochten er studenten tips hebben - laat maar weten!
Een reactie posten