DEEP BRAIN STIMULATION & OCD

De obsessief compulsieve stoornis (OCD):(irrationele) dwangmatige gedachten, die angstgevoelens opwekken en daaraan gekoppelde dwangmatige handelingen, die de angst moeten ‘neutraliseren'. Het gaat om handelingen (compulsies) die een grote impact op het functioneren hebben: uren per dag handen wassen, deuren en sloten controleren, alles in rechte lijnen zetten etc, etc - als ze niet worden verricht, loopt de angst (te) hoog op. In het AMC wordt onderzoek gedaan naar OCD. De afdelingen psychiatrie en neurochirurgie geïmplanteren elektrodes in de hersenen van patiënten met ernstige, anderszins onbehandelbare OCD. Deze methode (Deep Brain Stimulation (DBS)) wordt al langer toegepast bij patiënten met de ziekte van Parkinson. Inmiddels zijn 15 patiënten in het AMC geopereerd. Daarmee is het wereldwijd het grootste onderzoek naar het effect van DBS op OCD. Vanuit de hypothese dat iemand met OCD ‘verslaafd’ is aan zijn compulsies, worden elektrodes geïmplanteerd in de linker en rechter nuclues accumbens. Na de operatie wordt verder onderzocht welke instelling van de elektrodes optimaal effect geeft. Prof D. Denys, AMC: "Vrijwel niemand raakt compleet van zijn dwanghandelingen af, noch via medicijnen en gedragstherapie, noch via DBS. Maar in vergelijking met medicijnen en gedragstherapie lijkt DBS wel meer resultaat te boeken". (NRC 29/7/’07).

30 Juli '07

6 opmerkingen:

moessafier zei

Heel interessant meer te horen over "Deep Brain Stimulation" en OCD vanuit iemand die in de praktijk staat. Ook het verband tussen (de behandeling van) Parkinson en OCD is uitermate boeiend (. Ik had al over dergelijke onderzoeken gehoord via een Belgische wetenschapster hersenonderzoek, maar wist niet dat het al 15 keer effectief toegepast is in het AMC. Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten (in hoeverre heeft het de levenskwaliteit van de OCD-lijders verbeterd, en hoe ?). Het klinkt alvast veelbelovend, als het NRC-Handelsblad schrijft dat DBS " in vergelijking met medicijnen en gedragstherapie wel meer resultaat lijkt te boeken

Anoniem zei

Geachte dames en heren,
Ik probeer er achter te komen wat de stand van zaken is betreffende DBS voor de behandeling van depressie.
In Amerika moeten de patiënten om in aanmerking te komen, onder andere niet reageren op ECT, maar ik zou daar zelf absoluut niet doorheen willen.
Ter informatie: ik ben een vrouw, 34 jaar, en al 20 jaar depressief. Medicatie helpt enigszins, in de zin dat ik redelijk normaal lijk te functioneren en geen acute suicideneigingen heb, maar als ik hier ter plekke dood neer zou vallen zou dat voor mij een opluchting zijn. De medicatie haalt de scherpste randjes van mijn buien af, maar maakt me daarmee ook vlakker qua emoties; ik lijk afgestompt en ongeïnteresseerd. Wat overigens nog versterkt wordt door het bij mij in lichte mate aanwezige Syndroom van Asperger.
Automutilatiedrang kan ik tot op heden ook nog bedwingen maar de vraag is voor hoelang.
De enige reden dat ik er nog ben is mijn allesoverheersend schuldgevoel: ik leef om anderen geen verdriet te doen door ermee te stoppen. Van mij hoeft het niet.
Ik zou daarom heel graag willen weten of DBS als behandeling voor depressie mogelijk is, en wat de voorwaarden zijn om daarvoor in aanmerking te kunnen komen. En hoe de zorgverzekeraars daarover denken natuurlijk, want een hersenoperatie betaal je niet zomaar zelf.
Kunt u mij hier enig inzicht in geven, of mij verwijzen naar iemand die dat kan?
Bij voorbaat mijn oprechte dank!
(pandora-8-watikzeg-.-nl) (streepjes verwijderen, 8=@)

MG zei

Beste Heidi en Pandora,
Zelf heb ik geen ervaring met de toepassing van DBS. Mocht ik nieuws tegen komen, dan zal ik hierover berichten. Iets over DBS en depressie heb ik vandaag op http://psych-leiden.blogspot.com/2007/09/deep-brain-stimulation-iii.html geplaatst.

MG zei

Opties om te lezen: “Best of the Brain from Scientific American: Mind, Matter, and Tomorrow's Brain”, E. Floyd Bloom (Ed.)[Zie ook http://www.dana.org/news/danapressbooks/detail.aspx?id=5472]; of
“Deep Brain Stimulation for Parkinson's Disease (Neurological Disease and Therapy)”, by G.H. Baltuch (Ed.)& M.B. Stern (Ed.)

Anoniem zei

Beste MG,
Aangezien u toch niet per e-mail reageert, zou u wellicht mijn e-mailadres in mijn eerdere bericht hier willen weghalen?
Alvast mijn dank!

online pharmacy zei


Thank you for being such an inspiration to me and others around you.to get buy medicine online from Online medicine store in USA.