BLIJERE BEBRILDE BEJAARDE

Deze onderzoeksresultaten vond ik aanvankelijk dermate 'logisch', dat ik ze niet had gemeld. Maar toch… als een kleine actie veel kan opleveren... 142 ouderen (55 jaar en ouder) met een nog onvoldoende door hun bril gecorrigeerde oogafwijking ('refractieve afwijking') werden onderzocht. Bij 78 ouderen werd een goede bril aangemeten. De controlegroep van 64 bejaarden moest 2 maanden wachten voor ze een nieuwe bril kregen. Bij aanvang van de 2 maanden en aan het eind vd 2 maanden werden zowel de kwaliteit van leven als eventuele symptomen van een depressie in kaart gebracht. De ouderen met een nieuwe bril gaven aan beter te zien (…), beter te lezen, meer hobby’s te hebben en meer sociale contacten. Met name op gebied van aspecten van de kwaliteit van leven die gerelateerd waren aan 'zien' scoorden ze hoger dan de controlegroep. Ook piekerden ze minder en gaven aan door de dag heen minder "psychische stress" ("frustrations") te ervaren. Het was niet zo dat ze overall een veel betere kwaliteit van leven hadden: de onderzoekers benoemen dat het hebben van een goede bril met verbeterde visus uiteraard niet opweegt tegen de negatieve consequenties van overige ernstige, invaliderende medische aandoeningen. Maar: op de depressieschaal scoorden de ouderen met goede bril significant minder depressief dan de controlegroep (Geriatric Depression Scale 3,6 versus 4,9) (Arch Opt ’07;125:1471-7).
Zoals ik al zei, het leek me bijna te logisch om te melden. Maar toen ik er nog eens over nadacht: we moeten er misschien toch wat serieuzer bij stil staan. Want we kunnen wel zeggen dat het logisch is dat je blijer bent met een goede bril. Maar blijkbaar zijn er dus heel veel ouderen die geen goede bril dragen. En daar onder lijden. Dat is toch vreselijk! Een samenwerkingsplan tussen opticien of oogarts met huis- & verpleeghuisartsen lijkt ideaal. En, misschien ken je zelf een bebrilde bejaarde die je mee kan nemen naar een opticien. Goede Sinterklaas-actie!
.
25 Nov '07

1 opmerking:

Anoniem zei

Het valt me regelmatig op dat jonge vrouwen, wanneer ze iets dat wat verder weg is echt willen zien, de ogen toe moeten knijpen. Onhandig, die ijdelheid, denk ik dan. Maar misschien scheelt het ook bij hen in blijheid..