STUDENT & STRESS (II)
15 Dec schreef ik dat medisch studenten tegenwoordig al vroeg in hun studie klinische vaardigheden leren. Het gaat dan bijvoorbeeld om gesprekstechnieken het het onderzoeken van patiënten. In het begin op collega-studenten en 'simulatiepatiënten' (zeg maar 'oefenpatiënten', acteurs). Een onderzoeksteam heeft onderzocht wat voor impact het op studenten heeft om te oefenen in het brengen van slecht nieuws aan 'simulatiepatiënten'. Zoals je kan lezen op STUDENT & STRESS (I) kwam hieruit naar voren dat de training behoorlijk veel stress voor de student op kan leveren. Een voorbeeld van een dergelijke trainingssessie, en de gedachten en gevoelens die zo'n traing met zich mee kunnen brengen, lees je vandaag in het dagkrant 'De Pers'. Op pagina 24 schrijft een medisch studente in de lezerscolumn onder 'Leren communiceren' over haar ervaring bij het oefenen in een slecht nieuwsgesprek. Een leuke illustratie bij het onderzoek.
.
19 Dec '07
1 opmerking:
Die angst is over een paar jaar naar alle waarschijnlijkheid dus niet weg, al hoopt Suzanne Kleijer dat.
Wie gaat dat slecht-nieuwsgesprek met haar voeren?
Een reactie posten