DE STUDENT – GEEN NUMMER MAAR MENS

Morgen geeft Confabula met 2 onderwijs-collegae 2 workshops bij de onderwijsconferentie van het LUMC. Dat deed zij eerder - zie bijv DRUIF.

.
Deze heeft als titel ‘de student - geen nummer maar mens’. Een van C's stokpaardjes. Het is echt de moeite waard meer persoonlijk contact te hebben, dan alleen maar op een afstand naar de studenten-massa te kijken. Individualiteit. Gezien worden. Dat levert m.i. blijere, meer gemotiveerde en professionelere studenten (zie: ‘wat maakt je en goed dokter?’). Voor mij als docent is persoonlijker contact ook leuker. Het klinkt heel logisch. Echter - er is wel degelijk weerstand tegen individualisatie. Heeft deels ook te maken met mankracht uiteraard. De tijd van de 1:1 'meester-gezel' setting is voorbij. Daar is de groep te groot voor. Maar er zijn uiteraard kansen! Over haalbare mogelijheden gaan we brainstormen. Kijken of we binnen de geneeskunde studie creatieve dingen kunnen bedenken om elkaar nader te leren kennen. Ik houd je op de hoogte.
.
Juni ‘10

1 opmerking:

Anoniem zei

Dag Manon!

Met interesse lees ik je artikelen en hb ik ook je interview in de Psy gelezen. Heel mooi zoals je tracht een menselijker standpunt in te nemen waar het de benadering van zowel student als client/patient betreft. Wat ik mij echter afvraag: wat doe je praktisch gezien met het thema ervaringsdeskundigheid?? Zie je de meerwaarde daarvan in, ook bij het geven van colleges??
Ik stel deze vraag omdat ik als Klinisch Psycholoog, Beleidsmedewerker Ervaringsdeskundigheid EN ervaringsdeskundige er ontzettend veel waarde aan hecht dat ervaringsdeskundigheid meer wordt geimplementeerd bij de huidige reguliere medische en sociale studies. Ik zou je dan ook willen uitdagen jouw visie hieromtrent te schetsen en je willen uitnodigen eens persoonlijk hierover in gesprek te gaan. Ik ben er echt van OVERTUIGD dat dit een enorme meerwaarde kan bieden, zowel voor het ontwikkelingsproces van je studenten als ook voor de clienten waar zij later mee te maken krijgen. Ben je bereid deze uitdaging aan te gaan?? Neem dan contact met me op: a.bols@platformggz.nl Ik zie uit naar je reactie!!
En meningen van andere lezers zijn uiteraard ook van harte welkom.