DRUIF

Twee weken geleden gaf ik een workshop op de onderwijsconferentie van het LUMC. Alles draaide op de confrentie van dit jaar om 'motiveren'. Mijn workshop behandelde hoe je studenten kunt 'motiveren' om thuis harder te gaan studeren. Wij sturen ze op weg met 'zelfstudieopdrachten'. Hoe maak je een 'zelfstudieopdracht' zo, dat de student aan gemotiveerd aan de slag gaat?
Onder andere heb ik in de workshop het acroniem 'DRUIF' geïntroduceerd. Check als docent je zelfstudieopdracht: is hij Duidelijk, Relevant (voor de studiestof), Uitdagend (en Uniek, zoals de studenten nog toevoegden, want steeds dezelfde soort "uitdagende opdrachten" zijn ook niet motiverend meer), Inspirerend en wordt er Feedback op gegeven? Het was een prikkelende ochtend. Er werd veel ervaring uitgewisseld en er kwamen nieuwe ideeën en plannen ter tafel. Maakt dat ik zelf ook weer aan de slag wil met het veranderen van de zelfstudieopdrachten die ik in mijn blok bied!
Bij de introductie van DRUIF aan de deelnemers deelden de studenten met wie ik de workshop gaf druiven uit. We wilden dat hiermee ons acroniem nog meer indruk zou maken!
Dat blijkt nu ook nog eens biochemisch gefundeerd.
Althans, bij muizen.
Althans … dat dacht ik… lees mee en denk mee. We hadden het er al eerder over dat er bij Alzheimer sprake is van het neerslaan van beta-amyloïde plaques. Ook sommige muizen, de Tg2576 muizen om precies te zijn, hebben hier last van. New Yorkse onderzoekers gaven deze muizen een polyphenol extract. Als de muizen dit aten, bleek er significant minder sprake van beta-amyloïde neerslag en daarbij ook een significante vertraging van hun cognitieve achteruitgang. Het polyphenol extract wordt verkregen uit druivenpitten. De onderzoekers cocluderen dan ook dat druiven een guntsig effect op de cognitie kunnen hebben. Uiteraard moet dit bij mensen nog verder worden uitgediept. Maar een druif op zijn tijd kan nooit kwaad, me dunkt. Ook goed te combineren met andere
ingrediënten (curry bijv) waarvan het nut naar voren is gekomen. Met rozemarijn moet ook kunnen.

Maar er zit hier wel een addertje onder het gras. Confabula heeft in ieder geval haar workshop kandidaten niet van polyphenol extracten voorzien. Heb je het zelf al bedacht?

We hebben een luxe-probleem. De 'pitloze druiven', die zo lekker wegeten, missen dus wel een waardevol aspect (Neurosci. '08; 28(25):6388-92).

Recent over cognitieve achteruitgang & NSAIDs en over Aspirine
Ook over cognitieve achteruitgang op de CC WIKI.
.
29 Juni '08

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk acronym. Wel een hele opgave voor een docent om hieraan te voldoen, Roos

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
MG zei

(er gaat iets mis)