PORTABLE HUG

Over alternatieven gesproken. Confabula heeft 'm thuis liggen: een duikvest. Niet aan gedacht dat dat ding ook binnenshuis van pas zou kunnen komen. Gelukkig zijn er ook mensen die verder denken dan de onderwaterwereld aangaande dat ding. Een student aan de University van Massachuchets heeft een prijs in de wacht gesleept toen hij wel verder dacht. Hij beweert dat een dergelijk drukvest een ideaal substituut kan vormen voor mensen met bijvoorbeeld autisme, ADHD of een depressie. Mensen die behoefte hebben aan een omhelzing, of bij wie een omhelzing heilzaam kan zijn in het therapeutisch proces. Een 'portable hug' noemt hij het. Voor de verdere ontwikkeling heeft hij een grant van maar liefst 50.000 dollar gekregen.

Uiteraard is Confabula jaloers hierop.
... En een beetje ambivalent ook. Want enerzijds kan ik me voorstellen dat het voor bijv kinderen met autisme (zie ook huisdieren &...), die vaak moeite hebben met lichamelijk contact een oefening kan zijn, hoe het voelt om zeg maar 'vastgehouden' te worden. Ook kan ik me voorstellen dat het bij hevige (ADHD) onrust, rustgevend kan zijn. (Ik ga er niet van uit dat dat ding echt superstrak wordt en je de adem beneemt, het zal gaan om een soort 'verstevigend / steunend gevoel’' een soort coconnetje; ik kan me er wel wat bij voorstellen – jij?). En dat dat ook rust kan geven.
Anderzijds is het toch heel iets anders dan echt door een persoon vastgehouden worden.
Wat dan me vervolgens minder duidelijk is, is het eventuele gebruik bij mensen met bijvoorbeeld een depressie. Bij de eerste testen van het vest, zijn de effecten echter positief. Patiënten gaan bijvoorbeeld beter slapen.
Biedt de 'portable hug' ze echt een 'hug' - een omhelzing, een knuffel? Nee, natuurlijk niet. Je hebt 'hugs' en 'hugs' in deze, toch? Maar de student die deze 'portable hug' nu introduceert, vindt van wel. Hij zegt dat onze drukke maatschappij geen tijd heeft om mensen die daar behoefte aan hebben te knuffelen en dat "… this is an alternative therapy that can safely and discreetly provide the treatment they need to function in mainstream society...".
Nou ja zeg. Dat gaat me te ver. Wat jij? Enfin, we wachten de eerste onderzoeksresultaten die zullen volgen rustig af. In de tussentijd zal ik mijn vest toch eens op het droge gaan uittesten…
.
22 Juni '08

1 opmerking:

Anoniem zei

In de nrc las ik een artikel over/met 'autistisch koeienfluisteraar' Temple Grandin. Zij ontdekte als puber dat het haar zeer tot rust bracht als zij zich liet vastklemmen in het apparaat waarmee kalveren vastgezet worden voordat ze gevaccineerd worden. Ook nu nog heeft ze een vergelijkbaar toestel thuis. Het gaat bij haar daarbij niet zozeer om het voelen van een omhelzing, het oefen in fysiek contact; het is het vastgezet zijn dat rust biedt.

Gister (zaterdag) middag stond aan het begin van de Herestraat een vrouw die een bord omhoog stak waarop geschreven stond: gratis knuffel.