FF

Over acroniemen gesproken. In onze cyberspace contacten maken we toenemend gebruik van sms-afkortingen. Zelf ken ik alleen 'ff' (even). Maar als ik soms zie wat mensen er allemaal uitgooien – waar halen ze het vandaan. 'ff' is, zo uitgesproken nog 'effe' en kom uit op een slordig uitgesproken ‘even’. Hieruit volgt dan w8ff – ook nog te doen. Doet denken aan 'U2'. Maar bij veel afkortingen haak ik af en zit ik echt te staren wt ik ermee moet als iemand hem in een mail gebruikt. Zoals 'LOL' (laughing out loud) en 'BRB' (be right back…).

Wow. Wat doet ons brein met die nieuwe wijze van denken? Herkennen de hersenen van de sms-generatie afkortingen en acroniemen als BRB en LOL als woorden of als afkortingen? Zien ze 8 in w8ff nog wel als een cijfer? En hoe doen de mijne dat? Interessant.
Taalpsychologe dr. Lesya Ganushchak hier onderzoek naar doen op afdeling psycholinguïstiek vd Universiteit van Birmingham. Zij geeft ook als interessant voorbeeld dat je, als je bijvoorbeeld "b33ld" schrijft in plaats van "beeld", je bij het lezen toch snapt dat er "beeld" had moeten staan. Waarom? Wat gebeurt er in ons brein? . Lesya Ganushchak van het LIBC gaat nu kijken naar de relatie tussen visuele woordherkenning en de planning van spraak - een belangrijk aspect van deze sms-taal.
Haar plan is om EEG onderzoek te gaan doen op twee groepen proefpersonen: nieuwelingen en ingewijden in het SMS-jargon. Ze gaat hen onder andere blootstellen aan masked priming: een woord heel snel over het scherm laten vliegen, zodat de proefpersoon niet door heeft dat hij het heeft gezien. Ze laat bijvoorbeeld het woord 'lachen' voorbij flitsen. En kijkt welke EEG activiteit dat geeft. En gaat vervolgens kijken of 'LOL' diezelfde activiteit opwekt. En dat vergelijken met andere afkortingen als 'TV' of 'WC' (nee, niet lachen, Club Confabulanten: luister naar WA: we moeten af van het poep/WC TABOE!). Ook gaat ze cijfercombi’s met betekenis, als 'w8', vergelijken met onzincombi’s. Welke hersengebieden worden wanneer en hoe geactiveerd?
Een leuk project, me dunkt. Ik ben wel benieuwd of ze eventueel ook nog met functionele MRI scans (zie bijv 'Leren lief te hebben') gaat kijken welke hersengebieden wanneer worden geactiveerd. Het lijkt me goed haalbaar om de SMS teksten aan de profpersonen aan te bieden als ze in de MRI scanner liggen.
Graag zou ik nu als leuke uitsmijter een gevatte SMS-tekst geven… maar Confabula kan het echt niet. ff dimmen dus maar. Of nee – ik gooi er een (dankzij mails van studenten inmiddels mij bekende – hoewel ik er zelf eigenlijk 'tegen' ben: we konden toch prima zonder, zijn we zo weinig literair meer?) emoticon tegenaan ;) .
.
4 Juli '08

Geen opmerkingen: