WEEK VD PSYCHIATRIE

Vanaf morgen (31 Mrt) start de Week van de Psychiatrie. Het was me bijna ontgaan - na het tentamen vd 3e jaars vrijdag wees nota bene een student me erop!
Dit jaar is het thema 'Een andere psychiatrie?!' Juist een interessant onderwerp. Helaas schieten onze huidige behandelingsmogelijkheden bij een (te) grote groep mensen met psychiatrische aandoeningen nog tekort. Bij deze groep ga je dan verder kijken. Ook zijn mensen zelf op zoek naar een andere benadering van hun problematiek. Hoe kan je hen gedegen adviseren? En als je je gaat verdiepen in wat er zoal wordt aangeboden, dan zie je door de bomen het bos niet meer. Wat is wat? En zijn er benaderingen bij die echt meerwaarde kunnen bieden? Je hoort positieve berichten. Maar ook berichten over benaderingen die gevaarlijk of gewoon 'oplichterij' zijn. Daar moet je je patienten tegen beschermen. Hoe komen we daar achter? Wat zijn ervaringen van anderen ermee? Ik heb wel een open mind en voel voor een meer 'integrale psychiatrie'. Maar dan wil ik wel dat ik oprecht kan verantwoorden wat ik adviseer of aanbied.

Denk niet dat alles wat, gekoppeld aan het thema 'vaag en zweverig is'! Want ik zie al een aantal benaderingen ertussen staan waarvan inmiddels gewoon bewezen is dat ze effectief zijn, meerwaarde bieden, en bovenal dat ze veilig zijn - mits op adequate indicatie toegepast uiteraard. Neem EMDR (Eye Movement Desentization Reprocessing), Yoga, Mindfullness Based Therapy en überhaupt lichaamsbeweging. Ook diverse voedingsmiddelen blijken veel meer meerwaarde te bieden dan we vroeger dachten. Ook acupunctuur komt in een opener daglicht.
Maar de wereld vd alternatieve alternatieven biedt nog veel meer opties, voortkomend vanuit diverse culturele, geloofs- en spiritualiteitsstromingen. Als je op internet kijkt, raak je al meteen de weg kwijt. De Werkgroep Week vd Psychiatrie 2008 heeft dan ook besloten zich hier deze week landelijk meer in te gaan verdiepen. Ik hoop dat er een 1e adviespakketje uit voort gaat komen, want het boeit me. Parallel daaraan zijn er in NL diverse activiteiten vanuit de GGZ. In ieder geval zal er op de televisie aandacht voor zijn. Onder andere middels documentaires, als 'Uitbehandeld, maar niet opgegeven', morgenavond en 'Het gelijk van mijn tante', ook een zeer indrukwekkende documentaire vrijdag 4/4. Wat kan Confabula deze week bieden? Ik heb niet zoveel verstand van alternatieven. Over lichaamsbeweging, mediteren, muziek en voeding confabuleerde ik al frequent. Ook zijn er hier wel diverse andere bijzondere behandelvormen aan bod gekomen, scroll maar eens de lange lijst door. Enfin - misschien iets extra’s over Mindfullness, EMDR of yoga. Wordt vervolgd..
.
30 Mrt '08

Geen opmerkingen: