TERRACOTTA LEGER

Ik wil wel tipjes geven voor de Paasdagen ... maar voel me ook bezwaard... want die derde jaars studenten moeten studeren... Maar afwiseling met leuke dingen houdt je brein scherp. Assen ligt niet naast onze Leidsche voordeur.. Het is voor mij echt heel lang gelden dat ik er geweest ben. Toch is die uithoek wellicht wel de moeite waard de komende tijd eens te bezoeken. Sowieso biedt het een museum met een aantal mooie Art Deco en Art Nouveau stukken. Maar nu is er t/m 31 augustus een tentoonstelling van 14 beelden van het beroemde Terracotta Leger van de 1e keizer van China, Qin Shi Huang, plusminus 210 voor Christus. Deze keizer startte ook de bouw van de Chinese Muur. Het gaat om levensgrote beelden uit zijn graftombe/mausoleum. In 1974 werd deze graftombe, in de regio Xi'an, gevonden en sindsdien is indrukwekkende de inhoud ervan steeds meer blootgelegd.
Na meer dan 2000 jaar kwamen met de opgravingen duizenden soldaten en paarden te voorschijn, een heel leger dat de keizer vergezelde in zijn onsterfelijkheid. Inmiddels zijn er meer dan 8000 beelden opgegraven. Als klaar voor de strijd opgesteld, variërend van legerleiders en voetvolk tot ruiters compleet met strijdwagens en paarden. De beelden zijn gemiddeld 1,86 meter hoog en wegen circa 300 kilo. Ze zijn allemaal verschillend, zowel qua gezicht en houding als aankleding. Je ziet persoonlijkheden in hen weerspiegeld.
De archeologische vindplaats is uitgeroepen tot Unesco Werelderfgoed. Nog steeds worden meer beelden omgegraven. In het
Drents Museum zijn 14 van de originele beelden te zien. Daarbij zijn er vele objecten, welke de bijzondere grafcultuur van de Qin- en Westelijke Han-dynastie (246 voor tot 8 na Christus) in de regio rondom Xi'an weerspiegelen. Ook zijn er beelden van terracotta legers van de keizers van de West-Han dynastie, welke na de Quin dynastie begon.

Nu ik het zo zit te schrijven, krijg ik de behoefte meer over de achtergrond ervan te weten - misschien later meer. Héél, héél lang geleden, toen ik nog een klein Confabulaatje was, heb ik in Brussel een aantal van deze beelden gezien - dat was erg indrukwekkend.

21 Mrt '08

Geen opmerkingen: