CHOCOLATE CHIP COOKIE

Hoe lokken 'ze' ons ('ons'= de lady-confabulanten)? Hoe verleiden 'ze' ons tot ons excessieve shopgedrag met heerlijke impulsaankopen? Proefpersonen bekeken foto’s van voedsel. Er werd aan ze gevraagd of ze te sorteren op voedsel wat ze aansprak, en dingen die ze niet aantrekkelijk vonden. Er zaten zeer aantrekkelijke plaatjes bij - het water liep ze in de mond. Daar tegenover een controle groep die natuurfoto's te zien kreeg en een groep die helemaal geen foto’s te zien kreeg. Vervolgens deden ze allemaal mee aan een loterijspelletje. Hierin konden ze ofwel meteen een klein geldbedrag, ofwel later een groter geldbedrag winnen. 61% vd proefpersonen die foto’s van voedsel hadden bekeken koos voor het snelle kleine winstbedrag. Van de mensen die natuurfoto's hadden bekeken 42%. Vd mensen die helemaal geen foto’s had bekeken: 50%.
Vervolgens hebben ze een deel van de proefpersonen in een kamer gezet waar kaarsen werden gebrand met een chocolate chip cookie-geur. Vrouwen die zich in een kamer bevonden met een chocolade-koekjesgeur bleken sneller geneigd in een impulsieve actie een trui te kopen dan de vrouwen die zich in een kamer bevonden waar geen chocolate chip cookie-atmosfeer was gecreëerd! Het maakte niet uit hoeveel geldbudget ze hadden: de trui werd aangeschaft. En niet zo’n beetje verschil ook: 67% tegenover 17%.
Je kunt filosoferen hoe dit komt. De geur (chocolate chip cookie-smell!) wekt een behoefte op. Maar bij gebrek aan het cookie, moet er iets voor in de plaats komen. Een trui dan… een lipstick, een CD, een shawl, een Top Santé… vul maar in. Het zijn aankopen die grappig genoeg niet direct te maken hebben met de oorspronkelijke behoefte van de lust! Betekent dit dan ook dat het eten van een cookie onze shop-behoefte zou kunnen tegengaan? Leuk voor vervolgonderzoek …
Denk overigens niet dat alleen de ladies zo makkelijk ver(mis-)leid worden. Ook mannen hebben hun zwakte. Eén vd onderzoekers, Xiuping Li (
NUS). "Similarly, the presence of an attractive woman in a trading room might propel an investor to choose the investment option providing smaller but sooner rewards." (J Cons Res ’08;2). Ieder z'n kwetsbaarheid... Maar dat een vrouw voor de man ook gunstig kan zijn … dat hadden we inmiddels al vaker (zie bijv 'En tenslotte…' of 'Matters of…') vastgesteld...

Over chocolade craving en atypische depressie & Over muziek en koopgedrag van kinderen.

9 Dec '08

2 opmerkingen:

Remko zei

Mannen gaan voor de 'attractive woman', vrouwen voor het 'chocolate chip cookie'; bondiger kun je de condition humain toch niet samenvatten...

"Er zaten zeer aantrekkelijke platjes bij - het water liep ze in de mond", is wel een grappige verschrijving.

MG zei

mm dat heb ik maar even bijgewerkt...