BDD TODAY

Nog even over uiterlijk - vandaag in dagblaadje Spits: "De spiegel was haar grootste vriend èn vijand. Uren stond ze naar haar reflectie te staren, druk in de weer met haarlak en een borstel. Zelden was ze tevreden over haar kapsel. Ze wilde pas gezien worden als het helemaal perfect zat. "Het moest symmetrisch zijn, haast tot op de millimeter nauwkeurig", vertelt ze. "Op het dieptepunt heb ik eens zestien uur voor de spiegel gestaan... Als haar haar een keer goed zat, ging ze half zittend slapen om haar kapsel intact te houden…. Ik schaamde me kapot. Je vindt het zo banaal. Het is zo oppervlakkig om je druk te maken over je uiterlijk en dat ben ik helemaal niet. Dat ik daadwerkelijk aan BDD leed, werd al snel overduidelijk toen ik werd doorverwezen naar het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). En ook dat ik het in ernstige mate had...". Een illustratief interview (hier downloaden)! Het gaat over Body Dismorphic Disorder (BDD), waarover we in december ook een item hadden. Onder BDD wordt een stoornis in de lichaamsbeleving verstaan: een obsessie met de gedachte dat er aan het uiterlijk iets afwijkends is. In werkelijkheid ziet de patiënt er 'normaal' uit. Het onderzoek waarover ik in dec schreef, richtte zich op de gebieden in het brein die bij BDD betrokken zouden kunnen zijn. Plus op de invloed van het tegnwoordig zo hotte (en door sommigen omstreden) foto-shoppen (zie bericht 13 Dec). Er is nu een zeer informatieve nieuwe website over BDD. Hier vind je zeer veel info, bijvoorbeeld behandelroutes, links, verwijzingen naar TV programma’s, interviews en artikelen, lotgenotencontactmogelijkheden etc. Deze site is opgezet door de geïnterviewde (ex-) BDD patiënt, in samenwerking met dr. Y. van Rood, psychologe werkzaam in het LUMC. Een interview met dr. v Rood in de Santé van mei ‘07, kan je hier downloaden.

Ook bijv over uiterlijk :
'Aantrekkingskracht', of 'What women want (II)'.

9 jan '08

Geen opmerkingen: