ALCOHOLISCHE MOEDERS EN ALCOHOLGEUREN

Ik vind het vaak opvallend hoe kinderen onverwacht kunnen reageren op in mijn ogen lekkere of juist vieze smaken en geuren. Of niet zozeer 'in mijn ogen', maar meer wat ik 'denk dat zij vinden'. Ik had nooit verwacht dat kleine kinderen olijven zouden lusten. Maar om me heen heb ik nu al meerdere kleine spruiten die niet weg te slaan zijn bij het schaaltje olijfjes. Soms hangen ze ook bij hun ouders voor een slokje wijn. Ik weet niet of ze het echt lekker zouden vinden, of dat ze gewoon nieuwsgierig zijn. In ieder geval blijkt hun emotie eraan gekoppeld.
.
145 kinderen (5-8 jr) en hun moeders werden onderzocht. Bij de moeders werd uitgezocht wat voor type drinkers ze waren. Waren het gezelligheidsdrinkers? Of namen ze een borrel als ze zich ellendig voelden? Deze noemden de onderzoekers de 'escapedrinkers' (N=35). Het ging dus om de psychische omstandigheden waarin gedronken werd. De kinderen kregen 2 testen. Allereerst keken ze naar in hoeverre de kinderen diverse geuren, waaronder bijvoorbeeld de geur van bier en whisky, lekker vonden en hoe snel ze de geur herkenden. In de 2e test werden diverse geuren (bubblegum, chocolade, cola, koffie, groene thee, pyridine – dat is een vieze visachtige geur, sigarettenrook etc) aangeboden en werd gekeken wat ze het lekkerst vonden. In de eerste test vonden alle kinderen in grote lijn dezelfde geuren lekker of vies. Maar kinderen van 'escapedrinkers' vonden het moeilijker om te beslissen of ze de geuren al dan niet lekker vonden en deden langer over het besluit. Bij de tweede test vonden kinderen van 'escape drinkers' de geur van alcoholische drank (mn bier) veelal nog viezer dan de meest smerige alternatieven die ze werd aangeboden. Ze hadden liever de visgeur of, als hun moeder niet rookte, sigarettengeur dan biergeur (Alcohol. '08;42:249-60).
.
Interessant zou zijn om verder te vervolgen of dit nou ook betekent dat ze in de toekomst een aversie tegen alcohol ontwikkelen. De praktijk lijkt anders uit te wijzen. Maar waar zit dan het omslagpunt? En wat gebeurt er dan in je brein? Vorig jaar hadden we het er al over dat je een familiaire kwetsbaarheid voor alcoholisme kunt hebben. En dat die kwetsbaarheid ook je smaak kan veranderen. Met name zou sprake zijn van een sterkere behoefte ('craving’ naar') aan zoetigheid. Snoepen deze kinderen gretiger dan de anderen? Ook interessant om mee te nemen in verder onderzoek.
.

Eerder over vrouwen en alcohol.

.
23 Juli '08

3 opmerkingen:

Dr. Shock zei

Ik zou gegokt hebben op de chocolade geur
Groeten Dr Shock

Anoniem zei

De moeder rookt en heet in bovenstaand onderzoek een escape-drinker.
De dochter heeft tot ze een jaar of 14 is een uitgesproken afkeer van roken, het bier is wel interessant maar wordt niet lekker gevonden. De afkeer van het roken verandert in korte tijd in het als onmisbaar ervaren van het pakje sigaretten en de zoete mixdrankjes zijn ook niet te versmaden. "Ja maar iedereen rookt en drinkt in de klas!".

Ik denk dat de omslag voor een (groot?) deel wordt bepaald door het gedrag binnen de peer-group.

Anoniem zei

Maar als je ouders roken maakt dat het voor het kind er wel makkelijker op. Dan is dat de aanzetter in de peergroup, toch?
groetjes, Nanda