ADRIAANART

Enige tijd terug las je een interview met Dennis, één van de psychiatrisch verpleegkundigen op de afdeling psychiatrie (C8) van het LUMC (zie 'Een vak apart'). Een scherpe vent, met droge humor.
Nog zoéén op C8 is Adriaan. Adriaan heeft bovendien een dubbele job. Hij is kunstschilder en werkt partime bij ons. Bewonderaar van Dali, Toulouse-Lautrec, Gaugain, Willink, Citroen, Mesdag, Hockney en Mordillo. Aspecten van hun stijl vind je ook terug in zijn werk. Het is duidelijk dat hij van mensen houdt. Als inspiratiebronnen noemt hij dan ook de mens met al zijn emoties en humor ter verluchtiging. Omgeven door de natuur, licht, lucht, muziek. Ook Adriaan werkt vanuit zijn emoties (zie bijv primair 'procesdenken bij Freud en bij 'Munch' ; 'Rego', en 'Onderstroom'). Diverse levensgebeurtenissen en herinneringen liggen daaraan ten grondslag. Beginnend bij de luchten, reflecterend in de zee in zijn kindertijd. En door diverse ervaringen op zijn levenspad. En nu nog dagelijks, zoals hij het zelf poëtisch verwoordt: op "de momenten dat ik mensen ontmoet die helder als sterren schijnen". Neem een kijkje in zijn atelier, lees over zijn leven en inspiratiebronnen op 'De Zolder 3 Achter'. Het werk 'Dream' heeft bij deze een plek in Club Confabula. Wat vind je ervan? En welke fantasieën, verlangens, emoties zie je erin? Nieuwsgierig? Laat je meevoeren langs andere voorbeelden van zijn kunstwerken.

Kijk voor psychiatrie & kunst ook op de CC Wiki (bijv over Patra, Rathnayake, Cathcart, en Melanconia).
En kijk ook eens op de site van
Jans Pakhuys.
Gisteren nog Picasso III
.
22 Juli '08

5 opmerkingen:

Daedalus zei

Hoewel mijn dromen zich altijd weigeren te voegen naar de regel van eenheid van tijd, plaats en personage (het was Y, maar hij zag er heel anders uit) nemen ze nooit de surrealistisch/feeërieke vorm aan zoals op 'Dream' (en van meer surrealistisch werk). Wat mij betreft had het schilderij dan ook beter 'Ceci n'est pas une rêve' kunnen heten.

't Is jammer dat ik niet een grotere afbeelding ervan kan vinden.

Anoniem zei

Hallo Daedalus,

Interessant" Ceci peut etre une autre dimension en moi"
Mijn ervaring heeft me geleerd het dromen iets te sturen..en wakker te worden als ik zulke beelden droom..die noteer ik dan in mn grote ideeen boek..en dan verfen maar

enfin grotere afbeelding dacht ik op mijn site

vriendelijke groet
Adriaan

Anoniem zei

Echt even op die site kijken - ze zijn mooi! Plus je dacht dat Ariaan iets met Leiden zou hebben? ... of met Frankrijk? Wat dacht je van ... het Delfsche... check it out op de site - misschien kijk je nooit meer hetzelfde naar je oma's vazen...

Anoniem zei

Ja, ik was al op die zolder drie hoog achter, en toegegeven, de droom is daar iets groter te zien; maar nog niet groot genoeg! (of zie ik een optie over het hoofd?)

Anoniem zei

De afbeelding is momenteel niet digitaal groter beschikbaar dan het formaat waarin het geopend wordt op de site.
Ik kan wel een grotere versie per email versturen

groet
Adriaan