VITAMINE E & DEMENTIE?

Vitamine E dan. Een kort-door-de-bocht berichtje erover. Want vitamine E - daar hadden we het toch nog niet eerder over – in tegenstelling tot vit B! - zie hier.
Je hebt laatst goed opgelet hè? Dat hele verhaal in CC over de amyloïde plaques die we niet willen laten neerslaan in ons brein. We hadden het er toen oa over dat de stof bisdemethoxycurcumin, een ingrediënt in curry (zie hier), de macrofagen van patiënten met de ziekte van Alzheimer stimuleert die eiwitplakkaten van amyloïd-β op te ruimen. En ook visolie (omega-3-vetzuur DHA), wat de aanmaak van LR11 stimuleert, bevordert de afbraak van amyloïd-β.
.
Vitamine E.

Dat zit bijvoorbeeld in graanproducten, eieren, melk, noten (weer noten - noten zijn OK!), zaden, avocado’s, spinazie en plantaardige oliën.
.
Maar liefst 5395 mensen zonder cognitieve achteruitgang werden gemiddeld 9.6 jaar gevolgd. Hiervan ontwikkelden er 465 dementie. Bij kijken naar het dieet, bleek dat een hogere inname van vitamine E een verlaging van het dementie-risico met zich mee bracht. Van vitamine C, bèta-caroteen en favonoïden vonden ze geen invloed (Arch Neurol.’10;67:819-25).
Een andere onderzoeksgroep, die keek naar 232 tachtigplussers gedurende 6 jaar follow-up, vond eveneens een positief effect van vitamine E. (J Alzheimers Dis. 2010;20(4):1029-37)

.
Lastige is dat er geen adviezen uit kunnen worden gegeven. Want te grote hoeveelheden van het anti-oxidant vitamine E, zou ook weer schadelijk kunnen zijn. Dat is uit vroegere onderzoeken gekomen. Bijvoorbeeld voor de darmen of cardiovasculair.
.
Een compleet dieet, dat is het belangrijkst – en als je bovenstaand lijstje zo bekijkt, is dat prima te doen - C says. En vergeet ook die curry's en vitamine B's niet.
--

Okt. '10

Geen opmerkingen: